Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, m.in. do tego, aby wyświetlić dopasowaną ofertę oraz zbierać dane, dotyczące ruchu na stronie, które wykorzystujemy w celu jej dostosowywania do potrzeb użytkowników. Nie musisz obawiać się o swoją prywatność.
Pliki cookie zawierają wyłącznie anonimowe informacje.
Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookie, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Tutaj dowiesz się, jak to zrobić.


 
 Osiągnięcia firmy |  Oferta |  Galeria |  Download |  Kontakt 
Prywatne galerie | strona główna | powiadom znajomego |  dodaj do ulubionych   
AutoSerwis, Auto, serwis, Mercedes, Mercedesy, SL, Pullman, Kobielice, samochody, serwis samochodowy, naprawa, 190, 280, 350, 500, AMG, 55, remonty, klimatyzacje, samochody zabytkowe, skrzynie biegów
Galeria Mercedes SL 190 < powrót
Ten entuzjazm nie słabnie do dziś. "Stodziewięćdziesiątka" jest jednym z najbardziej cenionych i poszukiwanych przez kolekcjonerów aut.
Jedną z osób, które przyczyniły się do powstania modelu 190 SL, był importer Mercedesów na rynek amerykański Maximilian (Maxi) Hoffman. Przekonał on szefów stuttgarckiej firmy, aby przygotowali sportowy model Mercedesa na rynek USA. Zachętą były m.in. liczne sukcesy wyścigowych modeli 300 SL zaprojektowanych przez Roberta Uhlenhauta, które w latach 1952 i 1953 zdystansowały rywali na torach.
Prezentację modelu 190 SL (a także ulicznej wersji znacznie mocniejszego modelu 300 SL) zaplanowano na International Motor Sports Show, który rozpoczął się w Nowym Jorku 6 lutego 1954 roku. W bardzo krótkim czasie przygotowano oba prototypy. Pierwsza "190" różniła się od wersji produkcyjnej przetłoczeniem i wlotem powietrza na masce, przednimi zderzakami oraz kształtem tylnych błotników. Ostateczna wersja została zaprezentowana w marcu 1955 roku podczas salonu w Genewie. Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w maju 1955 r.
I w Ameryce, i w Europie model 190 SL został znakomicie przyjęty. Piękna linia karoserii z długą maską i zaokrąglonym bagażnikiem była nową jakością w porównaniu z ówczesnymi projektami Mercedesa. Inne modele tej firmy w połowie lat 50. nawiązywały jeszcze do projektów przedwojennych (np. model 220 czy 330, tzw. Adenauer).
"190", wyglądająca jak rasowe auto sportowe, zbudowana została z wykorzystaniem wielu podzespołów popularnego wówczas modelu 180 (nazywanego "pontonem"). Właśnie z "pontona" pochodzi całe podwozie, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,9 litra i skrzynia biegów. Karoserię (samonośną ze szczątkową ramą) zaprojektowali Karl Wilfert i Walter Häcker. Nawiązanie do supersportowego, 215-konnego modelu 300 SL było widoczne na pierwszy rzut oka.
"190" z silnikiem "pontona" rozwijającym moc zaledwie 105 KM nie mogła konkurować z mocniejszym modelem. Zresztą nie o to chodziło. Auto przyspieszające do "setki" 14,5 sekundy znacznie lepiej czuło się na miejskich bulwarach niż na trasach wyścigowych. Chętne kupowały je gwiazdy filmowe (m.in. Grace Kelly) i przedstawiciele wolnych zawodów, czerwoną "190" należącą do jego żony zadawał szyku także Roman Polański.
Ile kosztowała przyjemność podróżowania Mercedesm 190 SL? W 1955 r. w Niemczech za auto w wersji roadster należało zapłacić 16 500 DM, z hardtopem 17 650 DM. W USA roadster kosztował 4145 USD, a wersja coupé 4296 USD.
Początkowo model 190 SL oferowany był tylko w kolorze srebrnoszarym, za inne należało dopłacić. W marcu 1956 r. dodano m.in. aluminiowe obramowania progów i drzwi. W lipcu 1957 r. pojawiły się nowe zderzaki (z kłami), a w sierpniu 1959 r. wąską tylną szybę zastąpiono większą, panoramiczną. Zmian było znacznie więcej, ale dotyczyły one detali (np. zegar na klapce schowka), kształt karoserii przez cały czas produkcji modelu pozostał niezmieniony.
Najwięcej Mercedesów 190 SL zachowało się w USA, w Kalifornii i właśnie stamtąd są sprowadzane do odbudowy. "190" kompletna, ale w stanie mocno zniszczonym kosztuje od 10 do 15 tys. USD. W Europie za egzemplarze "na chodzie", nierestaurowane trzeba zapłacić ok. 20 tys. euro, a za odbudowane, w stanie "fabrycznym" (z wymienionymi na nowe wieloma podzespołami) ok. 50 tys. euro. W Polsce jeĄdzi klika egzemplarzy odbudowanych, kilka dalszych "190" jest w trakcie rekonstrukcji.

DANE TECHNICZNE
Silnik czterocylindrowy, benzynowy, rzędowy, 2 gaĄniki Solex 44 PHH, 2 zawory na cylinder
Poj. skokowa:1897 ccm
Moc maksymalna:77kW (105 KM) przy 5700 obr./min
Maks. moment obrotowy:142 Nm przy 3200 obr./min
Poj. zbiornika paliwa:65 l
Opony:6.4x13
Masa wł:1160 kg (z hardtopem 1180 kg)
Rozstaw osi:2500 mm
Dł./szer./wys:4220/1740/1320 mm
Prędkość maksymalna:171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h:14,5 sekundy
Zużycie paliwa około:12,5 l/100 km
Czterostopniowa manualna skrzynia biegów
Silnik umieszczony wzdłużnie z przodu, napęd na koła tylne
Zawieszenie niezależne, hamulce bębnowe



AutoSerwis, Auto, serwis, Mercedes, Mercedesy, SL, Pullman, Kobielice, samochody, serwis samochodowy, naprawa, 190, 280, 350, 500, AMG, 55, remonty, klimatyzacje, samochody zabytkowe, skrzynie biegów
  XHTML  CSS  Polityka cookies
Firma L-Soft